سطوح بالاتر گرلین در حالت ناشتا پس از پیروی از یک رژیم غذایی سالم ممکن است سلامت قلب و متابولیسم را بهبود بخشد

13 اکتبر 2021- بر اساس یک مطالعه جدید، سطح «هورمون گرسنگی» یا همان هورمون گرلین، پس از کاهش وزن مجدداً افزایش می یابد و می تواند به کاهش چربی شکم و بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک کند. محققان نشان دادند که رژیم غذایی مدیترانه ای سبز با افزایش سطح گرلین ناشتا مرتبط است.

نتایج این مطالعه در مجله غدد درون ریز انجمن بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شده است.

این هورمون، محرک احساس گرسنگی بوده و از سلول‌های طاق معده و سلولهای اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود. غلظت این هورمون پیش از خوردن غذا افزایش و پس از آن، کاهش می‌یابد. سطح گرلین زمانی که فرد در طول شب در خواب است و چیزی نمی خورد، افزایش می یابد.

این کارآزمایی بالینی نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای سبز باعث افزایش سطح گرلین ناشتا می شود و افزایش گرلین ناشتا با کاهش چربی احشایی شکم و بهبود حساسیت به انسولین مرتبط است. این نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های متابولیک در افرادی که به دنبال کاهش وزن، سطوح بالاتری از گرلین در خون آنها در حالت ناشتا وجود دارد، کاهش می یابد.

در افرادی که از رژیم سبز مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند که شامل مصرف نوعی سبزی برگ‌دار به نام مانکای، چای سبز و حذف گوشت قرمز بود، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که از رژیم مدیترانه‌ای سنتی‌تر یا یک رژیم متعادل سالم پیروی می‌کردند، سطح گرلین ناشتا دو برابر بیشتر بود. این نشان می دهد که این رویکرد ممکن است مزایای قلبی متابولیک بیشتری داشته باشد.

نویسنده ارشد این مطالعه، آیریس شای از دانشگاه هاروارد، گفت: این یافته ها نشان می دهد که غلظت گرلین ناشتا ممکن است به عنوان یک شاخص ارزشمند از سلامت متابولیک قلبی پس از کاهش وزن، عمل کند.

شای و همکارانش اخیراً رژیم سبز مدیترانه ای را به عنوان نسخه ی بهبود یافته از رژیم غذایی سالم مدیترانه ای در آزمایش DIRECT PLUS پیشنهاد کردند. در این کارآزمایی بالینی غلظت گرلین ناشتا در 294 شرکت‌کننده، طی 18 ماه بررسی شد. در طول کارآزمایی بالینی، شرکت‌کنندگان مبتلا به چاقی شکمی یا دیس‌لیپیدمی - وضعیتی با کلسترول یا چربی غیرطبیعی در خون - به طور تصادفی در یکی از سه گروه رژیم غذایی قرار گرفتند: پیروی از دستورالعمل‌های غذایی سالم، رژیم مدیترانه‌ای سنتی، و یا نسخه ی سبز رژیم مدیترانه ای که حاوی پروتئین گیاهی و بدون گوشت قرمز بود. به همه شرکت کنندگان که از یک محل کار منزوی انتخاب شده بودند، ناهار نظارت شده، آموزش ورزش و عضویت در باشگاه داده شد.

افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای سبز پیروی می‌کردند، که شامل مصرف روزانه چای سبز و یک سبزی به نام مانکای بود، با وجود محدودیت‌های کالری یکسان و کاهش وزن مشابه، سطوح گرلین ناشتا دو برابر بیشتر از افرادی بود که از رژیم مدیترانه‌ای سنتی پیروی می‌کردند.

دکتر شای گفت: افزایش سطح گرلین ناشتا ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم سبز مدیترانه ای میکروبیوم را بهینه می کند، چربی کبد را کاهش می دهد و سلامت قلبی متابولیک را بیش از سایر رژیم های غذایی در مطالعه ما بهبود می بخشد، کمک کند.

گال تسابان، نویسنده اول این مقاله، گفت: نتایج مطالعه ی ما نشان می دهد که گرلین ناشتا یک عامل هورمونی ضروری در بهبود حساسیت به انسولین و کاهش چربی شکمی مرتبط با رژیم غذایی است. پاسخ متفاوت و خاص این رژیم غذایی در افزایش سطح گرلین ناشتا ممکن است مکانیسم دیگری را نشان دهد که در آن رژیم های غذایی متمایزی، مانند رژیم سبز مدیترانه ای، خطر کاردیومتابولیک را کاهش می دهند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/10/211013094130.htm